Deloitte'in "Futbol Para Ligi 2025" raporu, futbol kulüplerinin gelirlerinde rekor artış olduğunu açıkladı. 28. kez yayınlanan rapor, global futbol endüstrisinin ekonomik gücünü gözler önüne seriyor. Raporda, İngiltere, İspanya, Almanya, İtalya ve Fransa'nın beş büyük ligi başta olmak üzere dünyanın en yüksek gelirli 20 futbol kulübü incelendi. Araştırma, kulüplerin gelir çeşitliliğine ve gelir akışlarındaki değişimlere ışık tutuyor. Gelirlerde yaşanan artışın sebepleri arasında stadyum kapasiteleri, bilet fiyatları ve lüks hizmetlerdeki artışlar yer alıyor.

Real Madrid Rekor Gelirle Zirvede

2023-2024 sezonunda, Deloitte Futbol Para Ligi kulüpleri toplamda 11,2 milyar avro gelir elde etti. Bu rakam, önceki sezona göre %6'lık bir artışı temsil ediyor. Real Madrid, tek bir sezonda 1 milyar avroyu aşan ilk kulüp olarak tarihe geçti. Yenilenen Bernabeu Stadyumu'nun katkısıyla maç günü gelirlerinde %103'lük, ticari gelirlerinde ise %26'lık bir artış sağladı. Kulüp, bilet satışlarından 248 milyon avro, yayın haklarından 316 milyon avro ve sponsorluk anlaşmalarından 482 milyon avro gelir elde etti. Bu başarıyla Real Madrid, bir önceki sezon "en zengin kulüp" unvanını elinde tutan Manchester City'yi geride bıraktı. İki kulüp arasındaki gelir farkı da önemli ölçüde arttı.

Gelir Dağılımındaki Değişim

Listede ilk 10 sırada 6 İngiltere, 2 İspanya, 1 Fransa ve 1 Almanya kulübü yer alıyor. İlk 20'de ise İngiltere'den 9, İspanya, İtalya ve Fransa'dan 3'er, Almanya'dan ise 2 kulüp bulunuyor. Listenin ilk ve son sırasındaki kulüplerin gelir farkı yaklaşık 4 katına ulaştı. Maç günü geliri, ilk kez 2,1 milyar avroyu geçerek toplam gelirin %18'ini oluşturdu. Bu oran, 2014-2015 sezonundan beri en yüksek seviyede.

Deloitte Türkiye Ortağı'nın Değerlendirmesi

Deloitte Türkiye Ortağı ve Futbol Endüstrisi Lideri Burç Seven, kulüplerin gelir modelleri arasındaki farklılaşmaya dikkat çekti. İlk 10 kulüp için ticari gelirler en büyük gelir kaynağı olurken (%48), 11-20. sıradaki kulüplerde yayın gelirleri (%47) daha baskın. Her iki grup da toplam gelirlerinin %18'ini maç günü gelirlerinden elde etti. Seven, ilk 10 kulübün gelirlerinin ticari gelirler lehine daha fazla eğilim gösterdiğini, 11-20. sıradaki kulüplerde ise yayın gelirlerinin daha önemli olduğunu vurguladı. 8 kulübün perakende satışlardaki güçlü performansının, futbol kulüplerinin gelecekteki iş modellerine dair ipuçları verdiğini belirtti. Sportif başarıların yanı sıra küresel marka bilinirliğinin ve dijital platformlardaki etkinliğin önemine değindi.